Hemköp, en av HandelsMarketings nöjda kunder.

Kampanj

Sammanfattning:
Genom en kundundersökning och efterföljande kampanj för att uppmärksamma Hemköps nya salladsbar kunde HandelsMarketing öka försäljningen av sallad med 40%.

Utmaning:
Hemköp är en välkänd dagligvarukedja med cirka 200 butiker runt om i Sverige. Hemköp Vasagatan upplevde problem vid lanseringen av en ny salladsbar då försäljningen inte uppgick till de förväntade resultaten och behövde hjälp att öka försäljningen. 

Lösning:
HandelsMarketing genomförde en kundundersökning på Handelshögskolan i Göteborg där studenternas inställning till sallad som lunch analyserades. Insikterna från undersökningen visade att sallad var ett uppskattat lunchalternativ men att få visste om att det fanns en salladsbar på Hemköp. Med hjälp av dessa kundinsikter planerade och lanserade HandelsMarketing en kampanj för att uppmärksamma Hemköps salladsbar.

Resultat:
Kampanjen, som bestod av utdelning av kuponger till studenter samt produktion av posters för att uppmärksamma Hemköps salladsbar, resulterade i en ökad försäljning på 40% under kampanjens genomförande. Även efter kampanjens avslutande var försäljningen högre än innan.