Meny

Algoritmer hit, algoritmer dit

3 June, 2019

Du har säkert hört termen “algoritm” i samband med sökmotorer eller sociala medier. Ett ord som i dagens digitala samhälle kan upplevas som vedertaget. Algoritmer hit, algoritmer dit. Men vad innebär egentligen denna term och hur påverkar det vårt arbete i de sociala kanalerna?  

Kort sagt är algoritmer en typ av ekvation som består av stora mängder information och data som i kombination skapar varje användares “flöde” i sociala medier. De vägleder användarna till relevant innehåll och filtrerar bort det som misstänks vara av mindre värde.

Algoritmerna är, beroende på vilken plattform du befinner dig på, uppbyggda på olika sätt och det är viktigt att känna till. Att anpassa sitt arbetssätt till hur algoritmerna fungerar är nämligen avgörande för företag som vill nå ut med sitt innehåll i de sociala kanalerna. Istället för att jobba emot algoritmerna, vill vi jobba med algoritmerna. Då går det att nå målet att synas och nå relevanta kunder!

Om du exempelvis befinner dig på Instagram; jämfört med för några år sedan, publiceras bilderna inte längre i kronologisk ordning. De publiceras nu beroende på relevans. Mottagandet och responsen på de inlägg du publicerar är det som avgör hur ditt företags konto och innehåll kommer att synas på plattformen. Här kommer några råd hur du kan tänka för att inte försvinna i Instagrams algoritmer.

Vill du jobba mer strategiskt med dina sociala medier eller hemsida? Vi på HandelsMarketing kan se till att ditt företag syns med hänsyn till hur dessa olika algoritmer fungerar. Tveka inte på att maila; info@handelsmarketing.se.

Dela med andra

Ses på en kaffe? Vi bjuder.
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.



Kaffet är på bryggning, vi hör av oss när det är klart.