Meny

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

18 March, 2019

Google är Sveriges största webbplats. Hela 95% av alla svenskar använder sig av Google som sökmotor. Ofta väljer vi att söka på ett ord, en fråga eller ett påstående. För att hitta det vi söker gör vi sedan en snabb granskning av resultatfältet och klickar oss vidare på den länk som ser mest relevant och lockande ut. Det är i detta steg som du som företag har din chans att synas på första sidan av sökresultaten och leda användaren till just din webbplats. Det gör du framför allt genom två strategier: sökorsoptimering (SEO) eller sökordsannonsering (SEM). Vad är skillnaden mellan SEO och SEM, och vilken ska du välja i vilken situation?

SEO står för sökordsoptimering och innebär att du optimerar din hemsida med sökord, externa länkar, webbdesign, HTML-koder och nyckelord för att få en hög rank av Googles sökmotorer. Att ha i åtanke är att SEO är ingenting som sker på en vecka, utan det är någonting som behöver kontinuerlig uppmärksamhet och förnyelse.

Inom SEM, även kallat sökordsannonsering, använder du dig av Googles egna system Google Ads för att köpa sökord som du annonserar på och därmed leder trafik till din webbplats. Det räcker dock inte med att spruta in pengar och se ett resultat, utan det krävs kontinuerlig uppföljning och utvärdering av resultatet.

Det organiska (SEO) fältet baseras på hur Google’s algoritmer rankar din sida i sökresultaten baserat på hur väloptimerad den är. Med en bra SEO-strategi kommer din webbplats så småningom att synas högst upp i det organiska fältet, men du kommer aldrig att synas allra högst upp i hela resultatfältet om ett annat företag har annonserat på sökordet. Med SEM kan du hamna högt upp så fort du börjar betala. Dock har det påvisats att det organiska resultatfältet får fler klick, då vi ser dessa annonser som mer objektiva och därför mer trovärdiga. Det finns självklart för- och nackdelar med båda strategierna, och det kan vara svårt att veta vilken du ska välja. En enkel riktlinje kan vara att om vill du ha snabba resultat, välj SEM, men säkerställ att du har en budget för det och kunskap om vilka sökord du ska betala för. Vill du däremot ha en mer kostnadseffektiv och långsiktig plan, välj SEO, och då med ett stort tålamod.

Sammanfattningsvis kan SEM ses som det snabba sättet att leda trafik till sin hemsida samtidigt som att SEO i slutändan kan generera mer trafik. Ett hett tips för både SEM och SEO är att kolla på de hemsidor och annonser som placeras högre upp än dig och söka efter inspiration där. Med intresse och tid så kan vem som helst lycka med båda strategierna.

SEO är något vi på HandelsMarketing är specialister på. Vill du ha hjälp med hur du optimerar din hemsida? Tveka inte på att höra av dig!

Dela med andra

Ses på en kaffe? Vi bjuder.
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.



Kaffet är på bryggning, vi hör av oss när det är klart.