Meny

PR-Specialistens resa mot Stockholm

25 February, 2019

Vi fick möjligheten att intervjua Rebecka Källquist, före detta kommunikatör och strateg på HandelsMarketing, som numera är PR-specialist på Isobar i Stockholm. Rebeckas bubbliga och positiva karisma genomsyrar hela intervjun och det är tydligt att hennes nyfikenhet har drivit henne till storstaden där hon fått möjligheter att utmana sig på en av Sveriges bästa byråer.

Hej Rebecka! Berätta om din roliga roll på Isobar.  Det verkar som ett drömjobb enligt mig!

Ja, det är faktiskt lite av ett drömjobb! Jag jobbar som PR-specialist. Delvis med renodlade PR projekt där jag arbetar mycket med medierelationer, pitchar till journalister, och försöker få genomslag i förtjänad media för våra kunders olika produkter och tjänster. Sen jobbar jag även i större team med olika kompetenser i reklamprojekt, där mitt fokus är att hitta ett PR-värde i idéen för att kunna ta ut kampanjen mot press. Jag får både möjligheten att jobba hands-on men också väldigt strategiskt där jag försöker få insikter i vad folk bryr sig om. Jag tycker också att det är så kul att jobba från start till slut, att verkligen hitta ett värde som är relevant i dagens samhälle och se det bli verklighet!

Vad spännande! Hur kan processen se ut när ni försöker få en insikt om er målgrupp?

Ibland kan en insikt uppstå om vi sitter och gör research i form av desktop, intervjuer eller observationer. Det kan också uppstå i en diskussion med några internt på Isobar, så den processen kan se väldigt olika ut. Det finns inget recept till att hitta en insikt helt enkelt.

Tror du att HsM har hjälpt dig komma dit du är idag?

Det har både hjälpt mig till att hitta vad jag tycker är roligt inom kommunikation men även vad jag ville utvecklas inom. Att få möjligheten att utforska detta innan jag sökte jobb var väldigt lyxigt. Sedan är HandelsMarketing en merit för CV:et, då jag kunde visa projekt jag genomfört och vad jag kan. Jag tror också att en anställning hos er vid sidan av studierna visar på att man är en nyfiken och driven person.

Jag fick också tillit till min kunskap. När man pluggar får man nästan aldrig chansen att testa sin kunskap rent praktiskt, i alla fall inte i den miljön som man får på HandelsMarketing. Att få den bekräftelsen att man faktiskt kan mycket mer än vad man tror är fantastiskt. Ett exempel var när jag fick stående ovationer när jag presenterade ett projekt hos  Länsförsäkringar. Efter det gick jag verkligen mer rakryggad och stolt än innan.

Vad skulle du säga är det viktigaste du lärde dig på HandelsMarketing?

Delvis den insikt jag fick i branschen, att veta hur det fungerar och vilka möjligheter som finns! Jag lärde mig också att man kan komma in som ny och faktiskt tillföra väldigt mycket. Jag tror inte man ska förringa de perspektiv vi har, speciellt när det gäller digital kommunikation. Vi kallas ju för ’Digital Natives’ av en anledning, vi måste lita på vår kunskap och våga komma med idéer. Jag vet ju att vad jag kan för jag har fått visa det tidigare när jag jobbade hos er. Det är någonting jag försöker ha med mig i allt jag gör.

Vad skulle du säga är ditt bästa karriärstips?

Jag tror mycket handlar om att gå på magkänslan, att man inte ska vara rädd om man inte får drömjobbet utan söka sig till drömföretag. Jag tror inte heller man ska vara rädd för att ringa och fråga om man kan komma och ta en kopp kaffe för att presentera sig själv och få en inblick i företaget. Man ska ha trådarna ute, vara öppen för att träffa företag, även om det inte leder till ett jobb. Det tror jag på!

Men vilket bra tips! Tack så hemskt mycket för att du har delat din resa till att bli PR-specialist på Isobar, det är verkligen inspirerande. Lycka till nu så ses vi i framtiden!

Dela med andra

Ses på en kaffe? Vi bjuder.
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.



Kaffet är på bryggning, vi hör av oss när det är klart.