Meny

4 viktiga trender 2019

1 February, 2019

Häng med på de senaste trenderna för år 2019 för att maximera din marknadsföring!

Vi alla vet hur viktigt det är att försöka optimera vår digitala marknadsföring för att nå de vi önskar. För att lyckas nå genom bruset, har vi listat de viktigaste trenderna som du bör ha koll på för att lyckas med din marknadsföring 2019.

Har någon missat det här med AI? Nej, jag tror inte det. De senaste året har AI varit en stor del av samhällets diskussion och inte minst sagt inom marknadsföring. Enligt dagensanalys.se säger prognoserna att AI:ns stora startskott är just i år, 2019, och kommer vara ett verktyg med många eftertraktade egenskaper. Några centrala funktioner är exempelvis möjligheten till att analysera konsumentbeteenden, sökmönster och sociala medier för att få fram data och förstå hur deras kunder hittar deras produkter och tjänster.

Att nå rätt konsument, rätt målgrupp och sedan få dem att köpa ens produkt är inte alltid lika lätt som man kanske tror. Med AI har man möjlighet att underlätta just detta då artificiell intelligens har blivit stort inom just programmatiska annonsköp. Där det hjälper företagen att  nå sin specifika målgrupp och exakta konsument med rätt meddelande i exakt rätt ögonblick.

En annan trend som ligger under AI:ns vingar och som kommer fortsätta spela en viktig roll inom marknadsföring är Chatbots. Detta verktyg underlättar bland annat vid kundservice för både konsument och för företaget själv då den kan simulera ett mänskligt samtal som drivs av AI. Fördelen med en Chatbot är att den ger snabbare och mer exakta svar till kund för att den kommer ihåg din köphistorik och inte tappar tålamodet, vilket många kunder såklart föredrar. Idag använder sig ungefär 1,4 miljarder människor av chatbots och cirka 80 procent av alla företag kommer förmodligen införskaffa sig en sådan innan år 2020.

Två trender som inte berör en massa tekniska lösningar är dels trenden att skapa content med personliga budskap men även content i form av video i alla dess former. Denna typ av marknadsföring gör att företag på ett lätt, snabbt och effektgivande sätt kan bygga upp sitt varumärke och göra så att den så kallade köpresan blir mer effektiv. Detta genom att kunden är med från start till slut och att företaget sedan bibehåller relationen till kunden. Med denna typ av marknadsföring skapar man därmed trafik och fler konverteringar.

Men, det räcker inte bara med att få ut den information man önskar, man måste också förmedla informationen med en personlig touch. Detta för att varje konsument ska känna sig utvald, vilket förhoppningsvis leder till ett förtroende mellan kund och företag, vilket senare lägger grunden för de kundrelationer man önskar sig ha med sina kunder. För att den information och det personliga budskapet ska nås, säger trenden att det många gånger bör vara via video. Siffror som hämtats från Dagensanalys bekräftar just detta. 70 % av konsumenterna uppger att de delat en video från ett varumärke, 72 % av företagen uppger att video har lett till ökade konverteringar och 96 % av konsumenterna uppger att video kan hjälpa dem i deras köpbeslut.

Med dessa siffror i ryggen kan man med stor sannolikhet säga att video och rörlig bild kommer ha en betydande roll för upplägget av marknadsföringsstrategier år 2019, så det gäller bara för alla företag att hoppa på tåget.

Summan av kardemumman säger att, tar du tillvara på dessa trender i din marknadsföringsstrategi, kommer du definitivt maximera din marknadsföring!

Dela med andra

Ses på en kaffe? Vi bjuder.
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.



Kaffet är på bryggning, vi hör av oss när det är klart.