Meny

Svenskars Julkonsumtion

20 December, 2018

Julen innebär för de flesta svenskar en paus från arbete och skolan samt en chans att spendera tid med nära och kära. En aspekt som däremot kan leda till stress är den ständiga konsumtionshetsen i samhället som befinner sig i juletider. Julklappstraditionen har utmynnat från de gamla romarna och är fortfarande en viktig del i det svenska julfirandet. Detta då hela 68 % av svenskarna inte skulle kalla det en riktig jul utan julklappstraditionen. Det som 86 % av svenskarna tycker är viktigast för att få julstämning är julmaten, vilket vi på HandelsMarketing är beredda att hålla med om.

Statistik visar även att de flesta svenskar blir gladare av att ge bort julklappar än att få dem. En glädjande tanke kan vara att personer kanske prioriterar glädjen hos andra före sig själv. Detta understryks av att genomsnittssvensken över 18 år faktiskt inte önskar sig något i julklapp. Ändå köper svenskarna varor för 16 miljarden kronor under julen, alltså runt 1600 kronor per person!

Många svenskar tycker att hållbarhetsaspekten är en viktig fråga i julhandeln, speciellt vid inhandlandet av julmat. För julhandlare som vill vara extra miljövänliga rekommenderar Naturskyddsverket att man ger bort en tjänst eller en upplevelse, istället för en produkt i julklapp. Detta kan även vara en mer lyckad present, då det ofta visar mottagaren att man verkligen tänkt till vad personen är intresserad av. Denna typ av julklapp är något som många medarbetare hos oss kommer ge till sina nära och kära.

Vi på HandelsMarketing önskar alla en riktigt god jul och ser fram emot ett spännande 2019 i den digitala kommunikationsbranschen!

Dela med andra

Ses på en kaffe? Vi bjuder.
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.



Kaffet är på bryggning, vi hör av oss när det är klart.