Meny

En idéspruta som aldrig slutar förvåna

3 May, 2018

Vi tog en pratstund med den självsäkra men samtidigt ödmjuka stockholmaren Otis Ingelstam, tidigare kommunikationsansvarig på HandelsMarketing. Nu har han tagit ett ytterligare steg i sin karriär som redaktör på byrån Dragster. På vårt favoritställe, Kafé Magasinet, gör Otis entré med långa och självsäkra steg – han går inte att missa. Här träffar vi honom för att prata om karriärval och vad HandelsMarketing har kommit att betyda för hans personliga utveckling.

Tjena Otis, hur mår du idag?

Jag mår bra, kommer precis från en massage och känner mig väldigt avslappnad. Har haft en skön leisure day.

Det syns, du har lyster i ansiktet. Vad sysslar du med just nu?

Jag studerar just nu sista terminen på Media- och kommunikationsvetenskapsprogrammet på GU och parallellt arbetar jag på Dragster, en reklambyrå i Göteborg. Där har jag rollen som redaktör vilket innebär att jag tar fram content till bland annat våra kunders digitala kanaler. När det finns tid över arbetar jag på Vallgatan 12.

Hur hamnade du på Dragster, hur såg resan ut?

Jag har verkligen HandelsMarketing att tacka. Det började med att jag och Tim, tidigare affärsutvecklare på HandelsMarketing, hade ett möte med Dragster. Efter det höll jag och VD:n kontakten och något år senare var det dags att söka praktik. Då såg jag chansen eftersom jag redan hade en fot inne. Väl på plats körde jag järnet och hade stor nytta av de erfarenheter som HandelsMarketing gett mig. Det lönade sig, då jag fick ett jobb på deltid när praktiken var över.

När du jobbade på hos oss, vilken roll hade du då?

Jag började som kreatör, jag ville syssla med kommunikation men även det grafiska. Vilket jag hade stor möjlighet att göra. Efter en tid på plats började jag som kommunikationsansvarig, i denna roll skötte jag främst de sociala kanalerna. Parallellt med det deltog jag på många event och externa projekt. Sammanfattningsvis kan vi säga att jag älskade att hänga på kontoret så mycket att jag knappt hade något fritid.

Vad mer konkret skulle du säga att du fått med dig i ryggsäcken från oss på Marketing?

Jag skulle säga att min utbildning har gett mig det teoretiska och Marketing det mer praktiska. Vilket även bidrog till att jag fick jobbet på Dragster. På HandelsMarketing fick jag framförallt öva upp min problemlösningsförmåga, vilket jag har insett är en väldigt viktig kunskap att besitta ute i arbetslivet. Det handlar till stor del om två ord: LÖS DET. Jag har också förstått vikten av att bygga upp kundrelationer, vilket bidragit till att jag fick praktiken på Dragster.

Var ser du dig själv om 10 år?

Oj, rent businessmässigt har jag som mål att starta en egen byrå med Tim, min käre vän och f.d. kollega på HandelsMarketing. Utöver det vill jag vara den bästa kreatören jag kan vara. Punkt.

Om du skulle ge ett råd till en person som vill in i reklambranschen, vad skulle det vara?

Jag skulle säga att det viktigaste är att hålla sig uppdaterad, både när det kommer till nyheter och trender. Ett hett tips är att läsa AdWeek och Resumé för att ha koll på tidigare reklamkampanjer, som kan inspirera till egna idéer. Sen skadar aldrig lite scrollande på Reddit. Jag säger kaxigt som Daniel Redgert: “Va lite på och ta plats.” Det behöver inte vara något negativt.

Nu tänkte vi köra tre snabba med dig Otis.

Guldkorn i Göteborg – Får jag säga Vallgatan 12? Jag älskar konceptet.

Bästa film – Helt klart Troja med Brad Pitt. Den har allt, muskler, svärd och blod.

Vad spelas i dina lurar just nu – Anderson, Paak och Kendricks nya Black Panther album.

Tack för tipsen, Black Panther kommer garanterat att spelas i lurarna framöver. Vi tackar Otis för intervjun och önskar honom lycka till med alla galna idéer. Missa inte heller nästa intervju med Olivia Pernefors.

Dela med andra

Ses på en kaffe? Vi bjuder.
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.



Kaffet är på bryggning, vi hör av oss när det är klart.