Meny

Rosa till orange – lekfullt till professionellt

12 March, 2018

2018 innebär ny färg för oss på HandelsMarketing. Våra grafiker Andreas, Emelie och Maja har lyckats fånga företagets anda i en ny grafisk profil. Rosa lägger vi bakom oss och kör istället en sprakande orange! Vi har fått äran att intervjua denna fantastiska trio. I intervjun delar de med sig av allt från den grafiska processen till heta tips.

Hej! Vad är tanken bakom den nya grafiska profilen?

Vårt fokus har varit att tänka om kring företagets profilfärg. Den tidigare färgen var bra men vi upplever att den inte längre signalerar vad HandelsMarketing står för. Den nya färgen utstrålar självsäkerhet, djärvhet och kreativitet. Förutom färgen har vi uppdaterat de grafiska elementen. Det var viktigt för oss att inte ändra för mycket – vi ska ju fortsätta vara igenkännbara!

Det låter strålande! Så vad är den största förändringen?

Tidigare var allt rosa, till och med kontorets väggar. För att vår nya profilfärg inte ska bli “uttjatad” har vi valt att komplettera med ljusare nyanser av orange samt en grå komplementfärg. Variation är viktigt för att inte trötta ut ögat.

Vart har ni hittat inspiration?

Från våra kollegor och vårt sätt att jobba på företaget. Vi är nytänkande, kreativa och vågar ta ut svängarna – detta ska speglas i vår grafiska profil.

Hur gick den kreativa processen till?

Vi utgick från företagets värdeord. Efter att ha tittat på en mängd olika färger tog vi fram två förslag. Efter många diskussioner fram och tillbaka, fastställde vi tillsammans med ledningsgruppen vår nya profilfärg. Därefter fortsatte arbetet med att ta fram kompletterande nyanser.

Vad var det roligaste med uppgiften?

Det var att se förändringen – att observera hur mycket en färg kan påverka ens uppfattning om ett varumärke. Det är kul att se hur mycket bättre orange signalerar HandelsMarketing.

Det var även roligt att jobba så tätt inpå andra grafiker. De gemensamma kunskaperna är färg och form men vi har samtidigt varsin nisch. Emelie är mer insatt i det digitala, Maja i tryck och Andreas i typografi och illustration. Arbetet gav oss en möjlighet att få nya perspektiv och ge varandra nya insikter. Vi kompletterar varandra väl!

Vad skulle ni råda andra företag som också har en ny grafisk profil i tankarna?

Börja med att fundera över vad företaget står för. Har ni några ord som är starkt kopplade till er? Vad vill ni utstråla? Det viktigaste är att utgå från det grundläggande identitetsarbetet och hitta kärnan. Ställ er också frågor som: Varför vill vi ändra vår grafiska profil? Vad är det egentligen som skaver?

Tre grafiker, tre personligheter. Vad tog ni för roller i projektet?

Emelie – Tuta och kör!

Maja – Medlare.

Andreas – Ifrågasatte, för att nå bästa resultat.

HandelsMarketing verkar ha fått det bästa av tre världar. Vi tackar våra grafiker för intervjun och ser fram emot att få följa deras framtida grafiska verk.

Dela med andra

Ses på en kaffe? Vi bjuder.
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.



Kaffet är på bryggning, vi hör av oss när det är klart.