Meny

MILJÖTÄNK – ALLA FÖRETAG KAN GÖRA NÅGOT

29 June, 2017
Creative Mornings

I torsdags var HandelsMarketing på Creative Mornings inspirerande frukostföreläsning på Konserthuset. Creative Mornings håller en gång i månaden runt om i världen frukostföreläsningar om spännande ämnen som får dig att tänka efter. Denna gång fick vi ta del av inspirerande insikter från David Andersson om miljötänk och hållbarhet. Det lyftes flera intressanta poänger rörande hur stor påverkan vårt konsumtionsbeteende egentligen har på miljön och hur förändringar i vardagen kan vara avgörande för vår kära moder jord.

Det har visat sig att en majoritet av oss skiftat i vårt miljötänk från att tro att ny teknik kommer kunna lösa miljöproblemen till att förstå att det är vi som måste ändra på våra beteenden. Utnyttjad och förstörd natur är inget som kan kompletteras och “fixas” genom att kastas pengar på. Urskogen i Amazonas som funnits i flera tusen år, kan inte återställas genom att man planterar nya skott för träden som skövlats.

Från romantiskt till motbjudande

David förklarade också vidare hur våra tankegångar ganska radikalt kan förändras genom regler och lagar. Det kan låta extremt till en början, men han förklarade som ett exempel hur synen på cigaretter förändras starkt efter att förbudet att röka inomhus på restauranger och krogar infördes för några år sen. Känslan av att lukta rök dagen efter en utekväll gick ifrån att vara något romantiskt till rent motbjudande på bara några månader. Liknande scenario, menar David, skulle främja hur vi ser på våra handlingar och göra oss mer medvetna om vad och hur vi konsumerar ur ett miljöperspektiv.

Ditt ekologiska avtryck

Ett ögonöppnande sätt att få bättre koll på hur du själv påverkar miljön är genom att räkna ut ditt ekologiska fotavtryck. Genom att svara på en rad frågor om hur du bor, äter, reser med mera får du veta hur många jordglober som hade krävts för att upprätthålla din livsstil. Lite skrämmande, men så viktigt för ett bättre miljötänk. Vill du göra testet finns det bland annat ett test från WWF du kan göra HÄR.

Miljötänk hos HandelsMarketing

Att reflektera över våra egna ekologiska fotavtryck som privatpersoner är något vi alla bör göra och många av oss kanske redan gör. Som att släcka lampan när man går hemifrån, stänga av duschen när man tvålar in sig eller köpa närodlad och säsongsbaserad mat. Men hur är det egentligen med företagen vi jobbar för och hur ser deras miljötänk ut?

Vi på HandelsMarketing fick ett wake up call efter föreläsningen. Vill vi nu göra det vi kan för att förbättra oss i vårt miljötänk. Ingen kan göra allt men alla företag kan göra små förändringar som i slutändan får stor betydelse i det stora hela. Alla förändringar behöver inte heller vara livsomvälvande utan minsta lilla som främjar miljön är ett steg i rätt riktning. Även förändringar som kan kännas banala får betydelse när vi är fler som gör dem.

Från lågenergilampor till kollektivt resande

På HandelsMarketing kommer vi byta ut alla lampor till lågenergi, se till att alla kommer ihåg att stänga av datorerna och släcka lampor innan de går hem samt resa kollektivt eller promenera från kontoret till alla våra möten, och fler idéer poppar upp varje dag. Även om HandelsMarketing inte är någon industrijätte så kommer vi göra allt vi kan för ett bättre miljötänk, för ingen kan göra allt men alla företag kan göra något!

Tack till David Andersson, Christer Hedberg och Creative Mornings för en torsdagsmorgon utöver det vanliga!

Gött helgväder önskar vi på HandelsMarketing!
Dela med andra

Ses på en kaffe? Vi bjuder.
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.



Kaffet är på bryggning, vi hör av oss när det är klart.