Meny

EN ARBETSPLATS FÖR ALLA

21 June, 2017

Det är sedan länge känt att personer med olika erfarenheter kompletterar en arbetsplats. Men för att samla på sig olika erfarenheter krävs det såklart att varje individ har sin egna personlighet. Dock är det fortfarande så att många anställer personer som liknar sig själva eller den typen av människor som redan finns.

Olika typer av test

För att ta reda på hur en person är kan man göra så kallade DISC-analyser. I ett DISC test kan du få fyra olika färger.  Dessa färgerna är röd för dominans, gul för influerade, grön för stabil och blå för strukturerad. Utöver detta ger testen även en indikator på huruvida personen är utåtriktad eller avvaktande samt uppgift- eller människoinriktad. Vill man ta ännu ett steg närmre finns även test så som “16 personalities” som utöver de 4 färgerna har delat upp dessa i 4 underkategorier vardera. Alltså totalt 16 olika personligheter. Har du lust att göra testet och kanske lära dig något nytt om dig själv? Få mer förståelse för dina styrkor, svagheter eller varför du agerar som du gör i vissa situationer? Klicka HÄR!

En arbetsplats av personligheter
För att företag ska kunna anpassa sig till den snabba och komplexa omvärlden behöver ett företag olika människor, med olika personlighet, som ser situationer på olika sätt. Det gäller helt enkelt att ha rätt person på rätt plats där denna individen kan uttnytja sin kompetens maximalt. Många känner att om de trivs på sin arbetsplats, och känner sig trygga med att uttrycka sina åsikter, kommer de även att VILJA prestera bättre. Att bara anställa personer som liknar dig själv eller passar in i den befintliga kulturen är med andra ord kanske inte bäst för företaget som helhet. Vi kan helt enkelt alltid dra nytta av personer som bidrar med ett annat perspektiv än det vi själva har.

På HandelsMarketing har vi som mål att skapa ett klimat där alla olika typer av personligheter kan fungera tillsammans och känna sig välkomna. Dels för att skapa ett arbetsklimat dit samtliga drivna själar vågar söka sig till. Men också för att vi har insett att desto mer olika vi är, och ju mer vi ser det positiva i dessa olikheter, desto bättre fungerar teamet och det dagliga arbetet här hos oss!

Sugen på att bli en del av det drivna teamet på HandelsMarketing? Läs mer om oss och ansök HÄR!

Dela med andra

Ses på en kaffe? Vi bjuder.
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.



Kaffet är på bryggning, vi hör av oss när det är klart.