Meny

DIGITAL NATIVES & BOTTAR

12 June, 2017

Det är inte många det har undgått att digitaliseringen stormat in och förändrat hur vi ser på vår omvärld. Det går att göra nästan allt från våra datorer, plattor och mobiler – du behöver inte ens lämna hemmet längre för att köpa mat, jobba eller träffa nya människor! Lika skrämmande som fascinerande för de som upplevt intåget samt fötts in i den digitala eran. Vi som fötts in och parallellt växt upp i utvecklingen kallas för digital natives – nätets infödda.

Digital natives?

Digital natives, den digitala generationen – som lägger pannan i djupa veck så fort någon nämner telefoner med petmoj – har ett naturligt sätt för att snabbt hitta information och svar via sina digitala enheter och enkelt navigerar sig i internet-lingots snabbväxande djungel.

På HandelsMarketing kan vi det mesta som finns att veta om vår digitala omvärld. Sedan kan våra webbutvecklare ses som HandelsMarketings djupdykare i det föränderliga teknologiska kosmos, och är ständigt i framkant när det kommer till att utröna kommande digitala trender. Senast lyfte de betydelsen av bottar och hur de kan bli en naturlig del av ett företags marknadsföring.

Bot?

En bot är ett datorprogram som är konstruerad att automatiskt genomföra processer och operationer på nätet. Man kan säga att bottar är olika nivåer av artificiell intelligens, AI, där också namnet “bot” kommer från ordet robot. Varför kan då dessa vara bra för dig och ditt företag? Till exempel kan en FAQ (Frequently Asked Questions) sida leva på en bot, där användare kan ställa enklare frågor om ditt företag där botten svarar, så som öppettider och telefonnummer. Om din hemsida innehåller forum där användare kan skriva kommentarer kan bottar ta bort spam och oönskade kommentarer utifrån en förprogrammerad riktlinje. Bottar kan också prata med dig och svara på enklare frågor, som till exempel Siri för iOS. Sammanfattningsvis kan bottar avlasta större arbetsbördor för dig och ditt företag.

Bottar i praktiken

I marknadsföringssyfte kan det vara effektivt att “åka snålskjuts” på de större apparna och bygga in en bot som kan fungerar för ditt företag. Exempel på detta är flygbolaget KLM som erbjöd en bot via Facebook Messenger. Resenärer kunde där få svar på vardagliga funderingar istället för att ladda ner en extern app. Även Burger King har en bot under utveckling på Facebook messenger. Kunden ska där kunna beställa, betala och få information när maten är klar att hämtas via Messenger. På detta sättet kan du nå ut till en väldigt stor målgrupp, då till exempel Facebook Messenger har cirka 1.2 miljarder användare. Bottar kan vara ett fiffigt sätt för dig och ditt företag att nå ut till och hjälpa era kunder att få nyttig information på ett kostnads- och tidseffektivt sätt.

Så vem är du och ditt företag när det kommer till den digitala världen, dess snabba utveckling och föränderliga språk? Sugen på att få reda på hur ditt företag kan ha hjälp av en avlastande bot?

Hör av dig på info@handelsmarketing.se eller spana in mer om oss HÄR!

Dela med andra

Ses på en kaffe? Vi bjuder.
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.



Kaffet är på bryggning, vi hör av oss när det är klart.