Meny

EN AFFÄRSUTVECKLARE, TVÅ ORD

19 May, 2017
Jag sitter en tidig onsdagsmorgon på DaMatteos innergård och gnuggar sömnen ur ögonen när Tim Ingevaldsson, HandelsMarketings affärsutvecklare, kommer spatserandes runt hörnet. Han lyser med en aura av att han varit uppe sedan klockan fem och gjort minst en timmes morgongymnastik följt av en sjukligt fiberrik frukost. Han beställer vant en dubbelespresso, tackar baristan hjärtligt och slår sig sedan ner.

Tim Ingevaldsson, vilken ära! Hur står det till?

Alldeles förträffligt måste jag säga. Hur mår du själv din lymmel?

Utomordentligt, tackar som frågar. Vi hugger väll in direkt då! Vem är Tim Ingevaldsson på HandelsMarketing?

Jag började våren 2016 som strateg. Fyra månader senare så tog jag plats i ledningsgruppen som affärsutvecklare. Utöver projektledning och strategiarbete i externa projekt för våra kunder, så har jag haft ett stort internt fokus. HandelsMarketing är ett relativt ungt bolag och mycket har hänt eller lösts ad hoc. Nu börjar bolaget stabiliseras, ta form och bli en allt starkare aktör på marknaden. Min uppgift som affärsutvecklare har varit att ifrågasätta bolagets struktur och interna processer. Det kan röra sig om små, dagliga förbättringar till långsiktiga strategiska beslut. Vissa saker bör exempelvis standardiseras för att främja en kontinuerlig förbättring och höja kvaliteten på det vi levererar. Samtidigt måste vi vara ett kreativt, snabbrörligt företag med få stelopererade ramar. Jag tänker inte ursäkta min affärsutvecklare-nördighet här, men det där är en sjukt spännande trade off mellan effektivitet och flexibilitet som alla företag måste vara medvetna om.

Som affärsutvecklare har jag också örat mot marken för att hitta nya, strategiska affärsområden. Senaste året har vi tagit en allt tydligare digital nisch, vilket känns helt rätt. Det börjar redan bära frukt och vi håller just nu på att utveckla vår första app, vilket är riktigt spännande.

Under min tid på HandelsMarketing så tycker jag att man kan se en tydlig trend. Vi får göra roligare och roligare saker, och företag kommer i större utsträckning tillbaka till oss. Jag tror att det handlar mycket om att kunder litar på oss allt mer. Det bottnar i att vi faktiskt levererar projekt i högre kvalitet.

Övriga arbetsuppgifter är att spöa vår kommunikationsansvarige Otis på pingis. Det brukar tillhöra en av de enklare, icke-stimulerande arbetsuppgifterna, men någon måste ju göra det också.

Stackarn, hoppas du låter honom vinna emellanåt. Hur kommer det sig att du hamnade på just HandelsMarketing?

Jag har tidigare drivit en egen byrå och marknadsföring har alltid legat mig varmt om hjärtat. I och med min utbildning så har jag dragit mig åt management och affärsutveckling. Med min position har jag stått just med ett ben inom marknadsföring och ett inom affärsutveckling, vilket passat mig extraordinärt bra.

Passande, och vad gör du när du inte räddar marknadsföringsvärlden som affärsutvecklare på HandelsMarketing?

Jag pluggar just nu första året på min master på Handelshögskolan inom Innovation and industrial management. Linjen valdes delvis på den långa, tjusiga titeln, men också för att det är en nytänkande och praktiskt inriktad linje. Vad jag gör på min fritid? För att jag inte ska fastna i trötta floskler om att umgås med vänner, träna och äta god mat, så tar jag mig friheten att ljuga hänsynslöst. På fritiden är jag fallskärmsjägare och tämjer tigrar.

Nu får du mig att undra om du ljög när du nämnde tidigare att du sopade mattan med Otis i pingis! Vad har du fått med dig från dina äventyr på den studentdrivna kommunikationsbyrån?

Hur svårt det kan vara att driva förändringsarbete. Många av mina arbetsuppgifter går ut på att förändra eller förbättra. Jag har insett att förändring tar tid och inte görs genom excel-ark eller analyser - men genom människor. Excel-arket är bara fösta steget. Det är till och med svårt att få folk att ställa ner kaffekoppen i diskmaskinen efter sig. Tänk då att få ett helt bolag att ändra strategisk inrikting. Så första steget är alltid att själv ställa ner kaffekoppen själv, och hoppas att några gör detsamma.

Sedan är det självklart också erfarenheten av att genomföra skarpa projekt som faktiskt gör skillnad för våra kunder. Projektet som jag är mest stolt över är det vi gjorde åt en framstående kaffeaktör i Göteborg och i världen, som inom kort lanserar en banbrytande märkning av sitt kaffe. Vår uppgift var att leverera insikter om kundens uppfattning av märkningen och komma med strategiska rekommendationer om hur den ska implementeras.

Vidare har bland det roligaste och mest givande på HandelsMarketing varit att få komma ut och träffa personerna bakom ett företag. Jag har på mina 1,5 år 30-40 möten i ryggen. Det rör sig om små, nystartade företag och globala miljardbolag, både inom byråsvängen och en rad andra branscher. Värt att nämna är också den nästan (ö)kända AW-kulturen på HandelsMarketing. Det är ett helt underbart gäng här och jag är säker på att jag kommer umgås med flera av mina kollegor i framtiden eller stöta på dem på ett eller annat sätt ute i arbetslivet.

Det var en hel del du! Så vad är HandelsMarketing för dig?

HandelsMarketing är en aktör som utmanar och konstant är under rörelse. Det känns ju sjukt platt och säga att det är högt i tak, så låt oss säga att det är rosa på väggarna, finns gott om sackosäckar och ett pingisbord i miniatyr på kontoret. Det säger något om oss. Samtidigt kompromissar vi inte på professionalitet eller kvalitet. Jag tror det är just det som är HandelsMarketing för mig. Kombinationen. Ett gäng lekfulla fullblodsproffs. Höga ambitioner, utan höga hästar. Ambitiöst minus pretentiöst.

Vackert formulerat! Och om du skulle säga att du har ett mantra eller motto?

Lös det.

Slagkraftigt, hoppas det funkar i praktiken! Själv håller jag mig till mjukare värden såsom Live, laugh, love. Så hur ser din Lös det-drivna framtid ut?

Jag kliver av mitt uppdrag på HandelsMarketing till sommaren. Då åker jag till Stockholm under några veckor för ett internship på H&M där jag ska jobba som business controller inom e-handel. Till hösten påbörjar jag mitt sista år på utbildningen, vilket jag hoppas kunna kombinera med en halvtidstjänst hos ett företag som jag vill jobba för efter examen.

Skarpt! Men vilket är då drömjobbet?

Faktum är att jobbet på H&M är ett drömjobb. Jag hade aldrig fått det om det inte vore för min tjänst på HandelsMarketing. Så jag står i någon form av evig tacksamhetsskuld till vår kära studentdrivna kommunikationsbyrå.

I övrigt drivs jag av innovation, förändring och utveckling. Jag vill jobba hos ett företag som inte är nöjda med sin position och alltid strävar framåt. Om det är inom konsultsvängen eller som en fast tjänst inom ett företag är jag öppen för. Men om en rekryterare på Spotify ser detta så får de gärna slå mig en signal på 070-875 29 69.

Lovar att lägga in ett gott ord om jag skulle stöta på Daniel Ek eller Martin Lorentzon!

Lös det.

Om du har fler frågor till Tim kan jag rekommendera dig att komma till DIGITALKS, i samarbete med Forza Football, som går av stapeln den 26:e maj kl 17:00 på O'Learys Avenyn. Det kommer snackas om bottar i marknadsföring och native advertising, och Tim kommer i minglet bjuda på sina bästa Robert De Niro imitationer! Kom en kom alla, anmälan hittar du HÄR!

Dela med andra

Ses på en kaffe? Vi bjuder.
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.



Kaffet är på bryggning, vi hör av oss när det är klart.