Meny

EMPLOYER BRANDING GENOM SNAPCHAT

11 May, 2017
Employer branding - vad är det

Employer branding går ut på att förmedla den bild ni önskar av ert företag till potentiella, nuvarande och tidigare anställda. Målet är helt enkelt att få medarbetarna att förstå varför den bästa arbetsplatsen de kan få är hos just er. Employer branding är därför en viktig del av många företag. Inte minst för mindre företag som kanske inte är så välkända att CVn från potentiella nya medarbetare rullar in i brevlådan på löpande band. Employer branding är då ett bra sätt att nå ut till de personer du vill ha, och samtidigt en bra metod för att ge potentiella medarbetare en uppfattning kring hur er organisation fungerar, arbetar med och vad ni står för.

Hur ni kan använda er av employer branding

HUR en ska nå ut till nya potentiella medarbetare i dagens brus av information i alla typer av kanaler är en utmaning. Många väljer idag att använda sig utav sociala medier som facebook, instagram eller linkedin för att nå ut till såväl kunder som potentiella arbetstagare. Vi på HandelsMarketing har dock valt en lite annorlunda väg när det kommer till att attrahera framtida medarbetare.

Employer branding i nytänkande kanaler

Vilken kanal som passar olika typer av företag skiljer sig självklart från bransch till bransch. Men en sak som är säker är att en aldrig ska vara rädd för att testa nya vägar. Vi på HandelsMarketing har en relativt ung målgrupp då samtliga medarbetare är studenter. Därför har vi valt att befinna oss på ett medium där de redan finns. Ett av våra ledord inom företaget är lekfullhet och detta är något vi, bland annat, velat förmedla till dessa studenter. Kanalen vi valt är Snapchat - en snabb, nytänkande och relativt fri plattform där dina följare får en inblick i din vardag. Eftersom en händelse bara finns i 24 timmar får följaren en känsla av att de är med i stunden.

Genom att låta våra anställda anamma kontot veckovis får nyfikna studenter och potentiella medarbetare en inblick i hur det är att jobba hos oss, våra olika roller, samt se hur kul vi har! Innehållet i de max 10 sekunder långa inläggen kan därmed växla från mer proffsiga “behind the scenes”- uppdateringar till mer lekfullt innehåll från kontoret eller medarbetarens vardag. Som en bonus får även nuvarande medarbetare en starkare koppling och identifiering med företaget. Detta gör dem i sin tur mer benägna att jobba kvar och göra sitt bästa för företaget.

Vill du också hänga med oss på Snapchat och se hur hur vi jobbar? Börja följa handelsmktg eller skanna koden i bilden! Allt gott, från oss på HandelsMarketing!

Dela med andra

Ses på en kaffe? Vi bjuder.
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.



Kaffet är på bryggning, vi hör av oss när det är klart.