Meny

STATISTIK – NYCKELN TILL DIGITAL FRAMGÅNG

28 April, 2017
DIGITAL STATISTIK

I takt med att vår värld accelererar i sin digitalisering blir även en digital närvaro avgörande för företag. Det kan röra sig om en webbshop, sociala medier, nyhetsbrev, you name it! För en av de stora fördelarna med dessa digitala plattformar är tillgängliggörandet av statistik som de i sin tur ger. Du kan exempelvis undersöka hur många och vilka som besöker din webbplats samt hur de kom i kontakt med den. På Facebook kan du undersöka när under dygnet dina följare är som mest aktiva och vilka inlägg som de tar del av, engagerar sig i och interagerar med.

Så varför är det så bra att ha koll på statistiken på dina digitala plattformar? Jo, för att kunna ta välgrundade beslut rörande ditt företags marknadsföring som är grundad på fakta. Är dina följare på Facebook mest aktiva under onsdagar klockan 16.00 är det förmodligen bäst att lägga ut ett inlägg eller en annons vid den tiden. Många tänker inte på att digital statistik och analys är grunden för den digitala marknadsföringen. Det är som en kampanj som pågår hela tiden och bäst går det för företagen om de hänger med på vad deras kunder vill ha, vad de tycker om att läsa och titta på.

Nedan listar här två stycken grymma gratistjänster som du kan använda för att välstrukturerat hålla koll på din statistik!

GOOGLE ANALYTICS

Google Analytics är en gratistjänst som du endast behöver ett Google-konto och en hemsida för. Genom att lägga in en enda rad med kod i din hemsidas kod tillgängliggörs mängder med data. Analytics låter dig se vilka tider folk har besökt din hemsidan, vilka de är, hur de har tagit sig dit och mycket mer. Tjänsten är ett grymt verktyg om du vill få en översikt för hur potentiella samt etablerade kunder använder plattformen. Google Analytics hittar du HÄR!

FACEBOOK BUSINESS MANAGER

Business Manager fungerar i liknande manér som Google Analytics, men ger dig statistiken från ditt företags Facebook-sida. Alla som har ett registrerat företag på Facebook kan komma åt statistiken från sin Business-sida. Tjänsten visar statistik om hur mycket engagemang du fått på inlägg, och hur stor den organiska respektive betalda räckvidden är. Även här kan du med hjälp av den data som Business Manager tillgängliggör, ta reda på hur du kan vidare engagera redan etablerade följare, men också nå ut till nya potentiella följare. Business Manager hittar du HÄR!

Vill du ha tips och tricks för hur ni kan arbeta med data och statistik i er marknadsföring, så tveka inte att höra av dig. Hör av dig HÄR så bjuder vi på kaffe och insikter!

Så missa inte att göra research då och då på hur just din statistik ser ut för att hålla dig uppdaterad! Allt gott och lycka till i djupdykningen ner i den insiktsfulla och ögonöppnande  datan och statistikens värld!

TREVLIG HELG
Dela med andra

Ses på en kaffe? Vi bjuder.
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.



Kaffet är på bryggning, vi hör av oss när det är klart.