Meny

ATT SKAPA ETT OPTIMALT NYHETSBREV

21 April, 2017

Att hålla kontakt med potentiella nya kunder är en viktig del av att bygga ett företag, och idag vill vi bevisa hur du kan göra detta med hjälp av ett genomtänkt nyhetsbrev.

Motiveringen till varför just ditt företag kan dra nytta av ett mailutskick är många. Kanske finns det inte tid vid första mötet eller på ett event att berätta allt om er som företag? Alternativt rör du dig i en bransch där mycket händer och vill hålla din omgivning uppdaterad om vad som sker. Att få chansen att lägga till den där potentiella kunden i en maillista ger dig flera möjligheter att berätta för kunden vem du är, vad ni sysslar med och inte minst blir det ett sätt för kunden att minnas ert namn till nästa gång de behöver en av era produkter eller en tjänst ni säljer.

Många av oss tittar på vår mail varje dag vilket gör mailutskick till ett bra sätt att nå ut till folk. Maillistor är även utrustade med ett gäng mätverktyg där du kan se hur många som läst, vilka som inte ens öppnat och vem som tryckt på länkar (om ni inkluderat sådana). Det är med andra ord möjligt att analysera vad som går hem hos mottagaren och inte för att anpassa sina nyhetsbrev i framtiden.

Utformandet av ett nyhetsbrev

Det finns många saker att tänka på i utformandet av ett nyhetsbrev. Här har vi valt att lista några av de viktigaste tipsen och trixen för att skapa ett intressant innehåll så att mottagaren inte bara sorterar ditt nyhetsbrev till skräpposten.

Väcka intresse

En av de viktigaste aspekterna är att fånga mottagarens intresse. Då är första intrycket, som i många andra sammanhang, väldigt viktigt. Tänk därför på att utforma ämnesraden på ett intresseväckande sätt så dina mottagare vill öppna och läsa nyhetsbrevet. När det sedan kommer till innehållet är det viktigt att försöka att inte fokusera på allt för många saker på samma gång. Fokusera på en eller några få saker och se till att det du vill förmedla framgår tydligt. Allt för att behålla intresset hos läsaren utan att göra dem uttråkade eller förvirrade kring vad du vill förmedla.

Våga vara personlig

Var inte rädd för att göra dina inlägg personliga. Skriv om sådant som andra kan relatera till, exempelvis framgångar eller motgångar, på ett mänskligt sätt som dina mottagare kan relatera till för att bättre bygga på relationen. Det är inte heller fel att be om feedback från sina mottagare på antingen vad de vill se i sina nyhetsbrev eller hur de känner inför de produkter eller tjänster ni erbjuder.

Design

Som många andra gånger är en annan viktig aspekt designen du använder på ditt nyhetsbrev. Tänk på att hålla den enkel, enhetlig och till stora delar konsekvent för läsarens skull, men var inte rädd för att använda bilder eller animationer för att göra nyhetsbrevet visuellt tilltalande. Tänk på att ett fiffigt sätt att sprida sina andra sociala medier är att baka in länkar och hänvisningar i nyhetsbrev till exempelvis Facebook, LinkedIn och Instagram. På så vis får ni större organisk spridning av er digitala kommunikation.

Möjlighet till avregistrering

Ibland kan det vara så att någon, trots ert stora engagemang och intressanta innehåll, inte längre vill ta emot era nyhetsbrev. Gör det därför lätt att avregistrera sig. Att bygga och behålla en bra relation till kunden är alltid A och O. Men en kund som är irriterad över att de inte blir av med era oönskade mail skadar mer än det hjälper.

Våga fråga

Sist men inte minst är det viktigt att alltid försöka värva nya mottagare till era utskick som är intressanta för er som företag. Om du inte frågar kan du inte heller utöka ditt nätverk! En förfrågan kan röra sig om allt från en muntlig förfrågan på en AW, en möjlighet att skriva upp sig på er hemsida eller varför inte smyga in frågan i andra sammanhang. Som här till exempel:

Sugna på att ta del av HandelsMarketings nyhetsbrev för ännu mer råd och tips om de hetaste trenderna i medievärlden? Subscriba till vårt nyhetsbrev HÄR!

Dela med andra

Ses på en kaffe? Vi bjuder.
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.



Kaffet är på bryggning, vi hör av oss när det är klart.