Meny

CO-BRANDING – NÄR TVÅ ÄR STARKARE ÄN EN

7 April, 2017
Co-branding

Co-branding är när två varumärken samarbetar och skapar i huvudsak en gemensam produkt eller tjänst som de båda gynnas av. Exempel på företag som har samarbetat är Spotify och Telia, McDonalds och Disney (Happy Meal) och H&M med olika designers.

Co-branding är ett effektivt sätt att gemensamt med ett annat företag skapa nya produkter och tjänster - eller paketera ihop sina olika utbud till ett paketerbjudande. Ibland kan två helt enkelt vara bättre än en.

Möjlighet att öka din kundkrets

Att göra ett samarbete kan även vara ett väldigt strategiskt val. genom att göra ett samarbete får ni möjlighet att även ta del av det andra företagets kundkrets, och därmed ge ert varumärke legitimitet i fler kretsar. Det kan även vara ett smart sätt att öka vinstmarginalen i perioder eller områden som annars är svaga. Om du exempelvis säljer badkläder så kan ett samarbete med en resebyrå under vintersäsongen vara ett alternativ.

Viktigt att tänka på

Men hur går man tillväga för att använda sig utav co-branding på ett framgångsrikt sätt?

Det finns några faktorer som är bra att tänka på innan ditt företag påbörjar ett samarbete med någon annan. Viktigt är till exempel att ni delar liknande värderingar. Om du och ditt företag har en tydlig miljöprofil och det andra företaget saknar detta behöver du först överväga om detta samarbete eventuellt kan skada ditt förtroende hos dina nuvarande och framtida kunder.

What’s in it for me?

Överväg vidare på vilket sätt ni kan dra fördel av varandra - exempelvis om ni båda säljer samma produkt kanske ingen av er drar fördel av ett samarbete. Men om ni säljer två produkter som kan tänkas komplettera varandra - som skor och kläder eller mobilabonnemang och musiktjänster kan istället båda dra nytta av ett samarbete med den andra aktören. Fundera kring hur ni kan komplettera varandra och vidga bådas kundkretsar.

För att summera är det alltid viktigt att hålla fast vid sina värderingar, fundera kring om och hur ett samarbete kan gynna er. Som ni har sett finns det många bra exempel på co- branding samarbeten som fungerat och gynnat båda företagen, men ett samarbete är bara gynnsamt om företagen som samarbetar håller fast vid vad deras företag står för och väger in riskerna. Dina kunder eller ditt varumärke ska aldrig behöva bli lidande på grund av ett rörigt och förhastat samarbete.

 Läs mer om hur vi hjälpte Studentdrivet  med deras varumärke här!

Dela med andra

Ses på en kaffe? Vi bjuder.
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.



Kaffet är på bryggning, vi hör av oss när det är klart.