Meny

ATT FÅNGA EN MILLENNIAL

31 March, 2017

Marknadsföring med nostalgi för att fånga en millennial

Kan ett magiskt resultat uppnås genom att vi inte anpassar oss? Nästan! Resultatet blir marknadsföring med nostalgi - en härlig mix av innovativ nutid med en tvist av tilltalande och känsloladdade minnen från förr - och favorit ämnet hos en millennial.  

Många företag lockar generation Y:are (millennial) med nostalgi genom att blanda in välkända klassiker i sin marknadsföring. Pokémon GO, Chokers, Star Wars, samt Skönheten och Odjuret är bara några av de gamla godingar som har anpassats till vår nutid och tagit plats i våra hjärtan.

En känsla från förr

När en känsla av déjà vu poppar fram och igenkänningsfaktorn bubblar över blir vi tilltalade av budskapet eftersom vi ofta gillar saker vi känner igen. Genom att marknadsföringen ger oss berättelser som vi har känslor kopplade till, kan företag få oss att kastas tillbaka till en annan tid. Nostalgi känns tryggt och vi får för en stund en skyddande bubbla som avskärmar oss från vår hektiska vardag. Att få återuppleva positiva känslor från förr öppnar upp en millennial och gör hen mottaglig för avsändarens budskap.

Kvalité framför allt

Även om nostalgi kan vara ett effektivt sätt att marknadsföra sig själv är det inte självklart att det kommer att fungera. Företag kan lätt hamna fel och istället för att skapa känslomässigt tilltalande marknadsföring kastas något irrelevant och omodernt ihop. Tricket är att skapa en “emotional hook” - fånga in en millenial med hjälp av känslomässiga band - samtidigt som det erbjuds nya produkter och tjänster.

Därför kan det vara viktigt att ibland ta en paus från det helt nya (även om spännande) och gotta in sig i klassikerna men i nya och innovativa paketeringar.

#TBT -  Here we come!

Om du vill läsa mer om nostalgi i marknadsföring, och hur du fångar en millennial, kan vi rekommendera denna artikel som vi tagit stort avstamp i.

Dela med andra

Ses på en kaffe? Vi bjuder.
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.



Kaffet är på bryggning, vi hör av oss när det är klart.