Meny

3 STEG FÖR ATT STÄRKA DITT VARUMÄRKE

10 March, 2017
 

INGEN REKLAM TACK! - Men gärna IKEA-katalogen.

Människor ser ungefär 20 000 kommersiella budskap varje dag varav 17 000 sorteras bort direkt. Att repetera ett budskap tillräckligt många gånger för att det ska gå in är omöjligt med dagens överflöd av budskap som tränger sig in från alla håll. Att ungefär 83 procent av svenskar ogillar reklam gör det inte direkt lättare för företag att marknadsföra sig själva.

Fredagen den 3 mars höll Sveriges Kommunikatörer ett partnerevenemang med reklambyrån Valentin & Byhr med just namnet “Ingen reklam, tack! Men gärna Ikea-katalogen” och självklart var HandelsMarketing nyfiket på plats. Syftet med evenemanget var att ta reda på hur man tar sig förbi “Ingen reklam tack!”-stämpeln och lyckas komma till andra sidan utropstecknet och anta en ”Men gärna Ikea-katalogen”-roll.

Så vad är det då som gör att vissa saker, som IKEA-katalogen, inte uppfattas som typisk reklam?

Nuförtiden säger man att informationsmakten har förflyttats från massmedierna till individen. Det som syftas till är att människan inte vill bli tillsagd om hur den ska tycka eller tänka utan istället kan påverka genom sitt val i vad den väljer att ta till sig. Det är inte längre folket bakom varumärket som äger dem – det är användarna.

Hur kan då varumärken förtjäna en uppskattad plats i användarens vardag?

Valentin & Byhrs Anna Rosenqvist lyfte tre steg för hur företag kan ta sig dit:

Steg 1. Definiera vem man är som ett varumärke och ha en tydlig värdegrund. Trovärdiga varumärke skapas inifrån. För att vinna kundernas tilltro måste företag kommunicera sina värderingar och våga stå för dem - IKEAs värderingar är att erbjuda ett brett sortiment produkter till låga priser så att så många människor som möjligt ska ha råd att köpa dem.​

Steg 2. Förstå ditt värde som varumärke. Den känslan som kunden får när de använder din produkt är ditt värde - IKEAs värde är inte möbler men möjligheten att bilda ett hem.

Steg 3. Förstå sammanhanget i människors liv där du som ett varumärke är relevant.  Prata om ämnen som är relevanta i ditt sammanhang för din målgrupp - IKEAs sammanhang är livet i hemmet vilket de då ska prata om.  

Designa alltså en varumärkesresa och ta dina kunder med på resan!

Det är inte längre människorna bakom varumärket som äger det – de är användarna. När Apple lanserar sin nya iPhone med oförväntade förändringar kan användarnas reaktion bli ”Rör inte MIN iPhone!”.

Summan av kardemumman: Se till att sluta äga ditt varumärke, låt någon annan göra det – då har ni lyckats! Läs mer om eventet här: http://event.valentin.se/

Dela med andra

Ses på en kaffe? Vi bjuder.
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.



Kaffet är på bryggning, vi hör av oss när det är klart.