Meny

Varför Trump vann valet eller: Hur jag lärde mig älska inbound marketing

24 February, 2017

Det är en grådisig januarifredag i Washington DC och ca 150 000 människor har samlats i duggregnet på den västra framsidan av Kapitolium för att se Donald J Trump sväras in som USA:s 45:e president. Världen är stum.

Så, hur kommer det sig att en företagsledare utan varken militär eller statlig erfarenhet nu står som ledare för den fria världen? Anledningarna är självklart många, men en av de definitivt avgörande var hans strategi i sin nytänkande marknadsföring.

I sin kampanj använde sig Hillary Clinton av den gamla skolans marknadsföring. Genom att spendera miljoner dollar på betald reklam – likt större multinationella företag – trycktes budskap ut och sköts i blindo mot personer som Clintons stab trodde var rätt “köpare”.

Vad gjorde då den nuvarande presidenten? Trumps kampanj kunde liknas vid hur moderna start-ups marknadsför sig: genom att använda inbound marketing. Istället för att köpa reklam och annonsplatser lägger inbound marketing fokus på att skapa kvalitativt innehåll som tilltalar och drar människor till just ditt företag och din produkt, eftersom det är där de vill vara.

I korta drag är inbound marketing ett nytänkande perspektiv på hur företag kan marknadsföra sig. Istället för att du stör dig till uppmärksamhet genom betald reklam för att sticka ut ur annonsbruset handlar inbound marketing om att lyssna, förstå och därefter möta kunden på ett sätt som passar denne. Detta ger i sin tur en långsiktigt lönsam marknadsföring, bättre försäljning men framförallt starkare och mer lojala kundrelationer.

Det var exakt detta Trump gjorde när han, i vår digitala tidsålder, förlitade sig på inbound marketing. Istället för att lägga pengar på stora kampanjer för att attrahera en typ av mottagare skapade Trump en form av trygghet, säkerhet och medvetenhet. Han riktade in sig på frågor som han visste skulle beröra många och använde det snabbaste och billigaste verktyget för att nå ut till dem – sociala medier. Framförallt Twitter i detta specifika fall.

Självklart bidrog även andra faktorer till Trumps resa in i Vita huset, men vad vi på HandelsMarketing delar med Trump är att vi insett vikten av inbound marketing. Däremot börjar och slutar våra gemensamma nämnare just där.

Länge leve inbound marketing!

Dela med andra

Ses på en kaffe? Vi bjuder.
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.



Kaffet är på bryggning, vi hör av oss när det är klart.