Meny

10 TRENDER & DIGITALA VERKTYG

17 February, 2017

I en samtid av konstant förändring och nya trender på den digitala arenan är det viktigare än någonsin att hålla sig uppdaterad som marknadsförare och kommunikatör. Det kan dock vara svårt att hänga med i en värld där det som nyss var nytt och spännande plötsligt har ersatts av något som är om möjligt ännu nyare och mer intressant. Därför har vi på HandelsMarketing satt ihop en lista med 10 viktiga begrepp för marknadsföringsåret 2017, som ger en sammanfattad bild av vad framtiden inom kommunikation har att bringa. Läs, lär och inspireras!

P.S Gillar du denna listan kommer du också tycka om vårt nyhetsbrev, där du varje månad får tips, tricks och inspiration ner i inkorgen. Prenumerera här!

#1 Marketing automation

Samlingsbegrepp för marknadsförarnas bästa vänner!

Ett samlingsnamn för all teknik som samlar in information om dina kunder via besök på webbplatser, mailadresser samt sociala medier och hjälper till i visst marknadsarbete.


#2 Data-driven marketing

Blanda in siffrorna!

Att låta datan från digitala plattformar vara del av beslutsunderlaget för marknads- och kommunikationsinsatser är år 2017 givet. Att analysera kunddata ger möjlighet att nå ut med rätt budskap till rätt målgrupp och använda sig av tidigare fungerande koncept.


3# Account based marketing (AMB)

Låter användargrupperna stå i fokus!

En typ av marknadsföring som fokuserar på dina användargrupper och skapar riktade, personliga budskap. Denna typ av marknadsföring möjliggörs av all data och hjälpmedel som finns att tillgå när användarna befinner sig på digitala plattformar!


#4 Virtual reality (VR)

Årets julklapp 2016 leder vägen 2017

Det finns stora möjligheter till nytänkande kommunikationskampanjer med hjälp av Virtual reality, speciellt nu när den breda massan har nåtts av den utveckla VR-tekniken!


#5 Native advertising

Reklam likt redaktionellt innehåll

Native advertising har de allra flesta hört talas om, men 2017 är det viktigare än någonsin att använda denna typ av annons. Allt fler användare väljer att installera ad blockers, vilket gör att annonsering behöver nya vägar till användaren. En typ av native advertising är engagerande innehåll som liknar redaktionellt material, vilket gör att budskapet når användaren på annat sätt!


#6 Influencers

Digitala opinionsbildare!

En annan typ av native advertising är att använda sig av influencers, ett brett samlingsnamn för personer med möjlighet att påverka din målgrupp. Genom att samarbeta med rätt influencer som stämmer överens med ditt varumärke kan du på ett kostnadseffektivt sätt nå fantastiska resultat.


#7 Advocate marketing

Låt dina medarbetare synas!

Att låta dina medarbetare vara del av den externa kommunikationen är en trend som synts under 2016 och även kommer fortsätta 2017. Att göra medarbetare till ambassadörer på företagets kanaler kan skapa stort engagemang hos målgruppen!


#8 Internet of Things (IoT)

När fysiska objekt bli uppkopplade

År 2017 och framöver kommer våra mobila enheter kunna kommunicera med fysiska ting i omvärlden. Det gör att data om målgrupper och kunder kommer finnas tillgänglig inte bara i det digitala rummet utan även i det fysiska, då allt fler objekt blir smarta genom IoT-teknik.


#9 UX (User experience)

Vikten av design i digitala tjänster

Allt fler användare poängterar vikten av en snygg, bra och genomtänkt design på digitala plattformar och tjänster, vilket gör att marknadsförare bör fokusera allt mer på design framöver.


#10 CX (Consumer experience)

– Skapa en bra kundupplevelse!

Sammankopplat med UX är CX, vilket handlar om kundens upplevelse. Det blir viktigare för konsumenten att känna att det är kul, enkelt och värdefullt att handla hos företag, vilket gör att användarupplevelsen blir viktig att fokusera på bland målgruppen och kunderna för marknadsföraren.

Dela med andra

Ses på en kaffe? Vi bjuder.
Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.



Kaffet är på bryggning, vi hör av oss när det är klart.